Qubit Finance & Tax | Loevesteinlaan 113 | Den Haag | 2533 AH | Tel: 06 - 24888600
Administratie- en fiscaal advieskantoor
Qubit Finance & Tax
Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA)
De wet DBA is bedoeld om opdrachtgevers medeverantwoordelijk te stellen voor de status
van de ZZP’er als werknemer door Naheffingen of correctieverplichtingen op te leggen bij
de opdrachtgever. Door het gebruiken van modelovereenkomsten die op
Belastingdienst.nl te vinden zijn en door conform de modelovereenkomsten te werken,
kunnen opdrachtgevers en ZZP’ers de gewenste zekerheid krijgen over de loonheffingen,
vooraf voor een periode van vijf jaar. Net als bij de VAR is het gebruik van de
modelovereenkomsten niet verplicht. Er wordt getoetst of er sprake is van een
dienstverband en in eerste instantie niet of er sprake is van ondernemerschap om vast te
kunnen stellen of er een Naheffing of een correctieverplichting kan worden opgelegd. Het
accent verschuift dus van het toetsen van de ZZP’er voor vaststelling van ondernemer-
schap naar het toetsen of er sprake is van een dienstverband, hierbij verandert de grens
tussen ondernemerschap en dienstverband niet.
Hoewel het werken via een tussnpersoon wel kan, kunnen er toch gevallen zijn dat de
fictie voor intermediairs niet van toepassing is, dit kan met name het geval zijn bij
opvolgende opdrachten via een intermediair. Indien u hierover zekerheid wilt verkrijgen,
kunt u de situatie aan ons voorleggen voor een advies hierover.
De blauwe envelop verdwijnt stap voor stap binnen
twee jaar!
De Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel Elektronisch Berichtenverkeer
(EBV). Dat stelt de Belastingdienst in staat de eerste stappen te zetten naar volledig
digitaal berichtenverkeer van en naar burgers en bedrijven. Over twee jaar moet alle
communicatie met de belastingdienst volledig digitaal gaan. De blauwe envelop, die dit
jaar zijn 100ste verjaardag viert, gaat daarmee verdwijnen.
Na twee jaar zal al het berichtenverkeer met de Belastingdienst uitsluitend nog digitaal
gaan plaatsvinden via de digitale Berichtenbox op https://mijn.overheid.nl. U kunt uw
Berichtenbox activeren via https://mijn.overheid.nl/. Bij het activeren van uw account gaat
u ermee akkoord dat u berichten van de Belastingdienst voortaan digitaal in uw
Berichtenbox ontvangt. Bij het activeren van uw account heeft u uw DigiD nodig. Heeft u
nog geen DigiD? U moet die dan eerst aanvragen bij de overheid via
https://digid.nl/aanvragen. Het duurt een aantal dagen voor die aanvraag is behandeld,
houdt u daar dus rekening mee.
Belastingtelefoon krijgt
opnieuw een onvoldoende
van de Consumentenbond
De Belastingtelefoon scoorde een 4, dus zelfs
slechter dan in 2014, toen was het oordeel
een 4,6. De directeur van de Belastingtelefoon
zei na dat onderzoek dat de bellers met
complexe vragen voortaan vaker naar externe
adviseurs zouden worden doorverwezen. Dit
gebeurde echter geen enkele keer tijdens het
nieuwe onderzoek. Een ander verbeterpunt
was dat antwoorden op eenvoudigere vragen
te vinden moeten zijn op de site van de
Belastingdienst.
Sommige van de Consumentenbond-vragen
zijn daar nu inderdaad goed terug te vinden,
maar medewerkers attendeerden de mystery-
bellers daar slechts 4 keer op. In antwoord op
Kamervragen over het vorige onderzoek
beloofde de staatssecretaris dat bij een
moeilijkere vraag sneller een interne specialist
zal worden ingeschakeld; de 'tweede lijn'. Bij
60% van de telefoontjes werden de bellers
inderdaad door minstens 2 mensen te woord
gestaan. Maar die aanpak wierp geen
vruchten af, want zij kregen niet vaker het
goede antwoord.